Recomandări de vară
Există un sezon estival în televiziune. Deși pare că vara, la fel ca iarna, este un no man’s lands, există o relaţie între zilele lungi și genurile de programe difuzate acum. Nu vorbesc aici doar despre matinale însorite, cât mai ales despre seri adumbrite.
Vara e sezonul filmelor horror. Pentru că soarele diurn ne face să nu luăm în serios demonii nocturni. Avem de curând, la AMC, liderul producţiilor de gen, seria NOS4A2, ecranizarea romanului omonim al lui Joe Hill (fiul lui Stephen King) din 2013, realizată de Jamie O’Brien, showrunnerul lui Fear the Walking Dead. Dramă supranaturală, unde albul devine negru și negrul alb: un rai al Crăciunului în care fericirea este în afara legii e locul în care Charlie Manx (Zachary Quinto) depozitează sufletele copiilor cu care-și hrănește propria mașină – evident, una a timpului. Băiatul are vârsta de 135 de ani și umblă, iar mașina timpului e un Rolls Royce interbelic. Eroina pozitivă e Victoria McQueen (Ashleigh Cumings), care încearcă să salveze sufletele cu pricina. Dar Nosferatu nu e un căpcăun fără logică: el pedepsește în felul acesta părinţii neglijenţi. Uite cum filmul dezvoltă spiritul critic al copiilor. Unde mai pui că romanul-sursă se traduce as we speak în limba română.
În același registru, dar mai complex, este serialul – început demult, la început de 2019, ce-i drept, de găsit acum pe HBO GO – Debarcaderul. Spaniol. Ieri, în metroul din Madrid, jingle-ul de anunţare a staţiei mă transporta imediat la Manu Chao. La televizor, când auzi spaniolă, te gândești la telenovele sau la Almodovar. Debarcaderul are ceva din ambele. Limba spanioală vorbită degajă o tensiune cu potenţial estetic, pe mai multe niveluri. Ea poate fi pusă în scenă la modul spectaculos, polifonic, și atunci avem scene și imagini baroce. Poate reprezenta marginalul, mahalaua, sărăcia – nu degeaba se numește un anume serial Las Fierbinţi. În fine, cel mai la îndemână e să te cerţi în spaniolă; să te mânii, să te bucuri, să faci ceva ce presupune alunecarea către o extremă afectivă. Debarcaderul are din toate astea – e povestea aflării și dezvăluirii unui secret. Are imagini mișto și insistă pe voyeurism și pe o versiune a pactului faustic. Suspansul e mare, poţi face binging. Dacă ești în vacanţă, cu atât mai mult.
Pact faustic – uite ce unește cele două filme. Dar vara nu se oprește aici. S-au lansat, în grila Digi cel puţin, două posturi de filme românești. Ambele ţin de AKTA TV, o firmă de cablu care se pregătește să facă joncţiunea cu Look și al cărei director general e Dinu Malacopool. O firmă foarte prosperă de vreo trei ani încoace. AKTA merge bine ca firmă de cablu în mediul rural, unde are câteva sute de mii de abonaţi în 35 de judeţe. Abia acum firma a început să difuzeze și conţinut. Ce lipsea de pe piaţă – și nu costă chiar așa de mult? Nimic neapărat, dacă includem aici canalele străine. Pentru prima oară în istoria televiziunii, avem mai mult decât tot. Și totuși, se mai putea adăuga ceva. Un canal cu filme românești, cu interviuri, cu emsiuni despre cinematograful autohton. Cinemaraton asta difuzează – și are un buget de 1 milion de euro pe an. Calculul e bun, de ce? O dată, pentru că AKTA vrea să meargă și la oraș și are nevoie de public nou. Apoi, pentru că e vară, și lumea are vreme să-și trăiască nostalgiile. În fine, pentru că atrage orășeni fără să piardă publicul rural. Vinerea în care apare acest număr al revistei noastre aveţi, de la 21.45, Cel mai iubit dintre pământeni making of, apoi filmul. Mai multe informaţii găsiţi aici: https://www.cinemaraton.ro/. Comedy East, al doilea canal din portofliu, este canalul comediilor românești. Avem aici un soi de versiune video a ceea ce, pe audio, este Naţional FM. A venit o vara însorită, cu filme umbroase.
De Alexandru Matei
Comentarii