Oameni care ne inspiră: Beatrice Rancea, noul director al Operei Române
Voi de unde vă luaţi inspiraţia? Poate din cărţi, din artă, poate din muzică sau din natură. Poate din alţi oameni. Poate din faptele lor, din drumul lor prin viaţă. Am vorbit despre inspiraţie și determinare cu Beatrice Rancea, noul director al Operei Române.
Și-a început cariera ca balerină și a dansat pe scena Operei Române până când un accident a forţat-o să își abandoneze primul vis. Viaţa a adus-o tot lângă scenă, ani de zile fiind unul dintre cei mai bine cotaţi regizori de teatru din București. A trecut și prin televiziune, cu mirajul ei cu tot, ca jurat în emisiunea Dansez pentru tine de pe Pro TV. Acum se ocupă cu managementul Operei Naţionale București și consiliază Opera din Iași. Și crede în misiunea și în rolul ei actual. Proiectul cel mai important, în acest moment: Opera Română din București, pe care a preluat-o ca manager. Se laudă deja cu artiști internaţionali care au cântat pe scena ei, dar și cu montările lui Andrei Șerban.
DESPRE PARIURI CÂȘTIGATE
“Când am văzut Lucia di Lamermoor a lui Andrei Șerban, la Paris, mi-am zis că mi-aș dori-o și eu la București, dar dânsul mi-a zis că este imposibil, este o producţie deosebit de complexă și că nu avem posibilităţile tehnice, luminile și alte lucruri necesare unui spectacol de o asemenea anvergură. Până la urmă l-am convins să o monteze și la București, și după premiera din octombrie de la Paris, același spectacol a avut premiera și la București, în ianuarie a acestui an. În ciuda provocărilor de producţie am făcut totul posibil să se întâmple, și a rezultat ceva senzaţional. Mă bucur că am reușit să ofer publicului nostru posibilitatea de a vedea aici un spectacol de talie internaţională și că nimeni nu mai trebuie să călătorească în afara ţării pentru a-l vedea.”
DESPRE “PROIECTUL” OPERA NAŢIONALĂ BUCUREȘTI
“Nu am de gând să mă plâng, important e ca lucrurile să meargă înainte. Am acceptat postul de manager pentru că eu aici am crescut, aici m-am dezvoltat ca artist, aici m-am format profesional. Așadar îmi părea rău de tot ce auzeam că se spune despre această intituţie și angajaţii ei, și am acceptat invitaţia de a prelua managementul interimar pentru că am crescut aici și sunt datoare să dau înapoi ce am primit în acest loc.
CITIŢI INTERVIUL CU AVI CICIREAN, OWNER BRAND MINDS
Acum încerc să promovez valorile Operei, artiștii noștri, care sunt excepţionali – susţin tinerii prin acordarea șansei de a debuta în roluri importante și artiștii consacraţi prin incurajarea acestora să accepte invitaţiile pe care le primesc să cânte în ţară și în străinătate, să se promoveze pe ei înșiși, dar și pe noi ca instituţie și ţara noastră ca pepinieră de talente. Încerc să creez cele mai bune condiţii și regizorilor pe care îi avem sau îi invităm să lucreze cu noi, să poată crea ce și-au dorit. Asta și pentru că eu, ca regizor, am avut destule probleme cu directorii de teatre care îmi ziceau că nu se poate, și-atunci eu mi-am propus ca acei creatori care vor lucra cu mine să aibă posibilitate de a face cele mai bune spectacole. Și în general, e una dintre preocupările mele permanente ca toţi oamenii cu care lucrez să aibă un mediu propice pentru a lucra cu drag și pentru a se dezvolta.
DESPRE MOMENTE DE CUMPĂNĂ
Eu aici am căzut, pe scenă - eram balerină și mă pregăteam în perioada aceea pentru Romeo și Julieta. A fost foarte greu, am suferit cinci operaţii la genunchi. Dar mai greu e ca, atunci când de la 4 ani te pregătești pentru o pasiune cum e dansul, sau arta în general, mai ales că implică un efort fizic foarte mare, să fii obligat să te oprești. Sigur, puteam să interpretez coregrafii mai simple, dar am preferat să renunţ la dans dacă nu puteam evolua în partiturile clasice. Atunci am considerat că nu mai are rost să mă uit în urmă și am preferat să evoluez. M-am dus către facultatea de coregrafie, dar am vrut să știu mai mult, și am trecut la facultatea de regie-teatru cu gândul de a monta spectacole de operă sau balet. Nici nu mă gândeam că voi regiza mai mult teatru, astfel încât acum am peste 40 de montări de teatru și doar trei de operă.
DESPRE INSPIRAŢIE
De-a lungul vieţii modelele mele au fost mai ales dintre marii balerini - am avut norocul să prind garnitura de aur a Operei, Ileana Iliescu, Magdalena Popa, Elena Dacian și mulţi alţii la care mă uitam cu admiraţie și cu un respect absolut. Intrând în teatru, eu am fost deosebit de impresionată de Andrei Șerban - am avut șansa să lucrez cu el și ca interpret, am jucat în Trilogia Antică, precum și norocul extraordinar să stau lângă el la toate repetiţiile de la Teatrul Naţional, pe când era directorul teatrului, iar atunci m-a inspirat în cariera mea de regizor.
DESPRE VIITOR
Opera reprezintă prin definiţie o tradiţie, operele au fost scrise acum mult timp, dar asta nu înseamnă că trebuie să facem spectacole depășite. Planurile mele sunt foarte ambiţioase, dar le luăm pas cu pas. Până atunci fac totul posibil ca fiecare seară la Operă să fie un eveniment dedicat publicului, fiecare spectacol din repertoriu să fie o noutate - fie prin artiștii invitaţi, fie prin titluri noi, în mod special dintre cele clasice, din repertoriul internaţional, obligatoriu în programul oricărei opere respectabile. Mă bucur că jucăm cu casa închisă, ba chiar avem solicitări mult mai multe decât capacitatea sălii.
În ceea ce privește culisele scenei, îmi doresc pentru artiștii operei să aibă posibilitatea de a lucra cu dirijori, regizori și coregrafi importanţi, să aibă colegi de scenă invitaţi de pe marile scene ale lumii, să participe la spectacole grandioase. De asemenea, mă preocup permanent de formarea unei noi garnituri de soliști, fie operă sau balet, așadar le organizez, de câte ori am posibilitatea, masterclass-uri și roluri de debut.
Comentarii