Cronică de film • Fragmentar
Bazat pe romanul-cult al lui Tom McCarthy (scris în 2001, dar pe care a reușit să îl publice abia în 2005), filmul Remainder îl are în centru pe Tom, interpretat de Tom Sturridge (The Boat That Rocked, Far from the Madding Crowd, On the Road), care, în urma unui accident, încearcă să-și refacă trecutul din fragmente și rămășiţe de amintiri. Despăgubirea pe care o primește în urma accidentului, despre care nu trebuie și nici nu mai e în stare să vorbească, o va folosi în eforturile de a recupera cât mai fidel o frântură din amintirile în care sunt implicaţi un băieţel, o doamnă în vârstă care prăjește ficat, un domn care cântă Chopin la pian și niște pisici care umblă pe acoperiș.
Omer Fast, artist video, născut în Ierusalim, crescut în New York și stabilit în Berlin, este cunoscut pentru proiectele sale vizuale (Nostalgia, Continuity, The Casting) ale căror teme se învârt în jurul identităţii, memoriei și construcţiei amintirilor, a graniţei între real și ficţiune, preocupat de artificialitatea reconstituirilor sau neîncrederea în aparenţe, idei ce apar și în Remainder/Fragmentar. În fapt, mai mult decât un thriller psihologic, filmul lui Fast este un film conceptual, explorând mai degrabă idei și concepte, într-o structură aproape nonnarativă sau, în orice caz, într-o naraţiune non-lineară, care-și găsește asemănări în filme precum Donnie Darko al lui Richard Kelly sau Memento al lui Christopher Nolan, dar și Synecdoche, New York de Charlie Kaufman sau mai recentul și mai abstractul Upstream Color de Shane Carruth. În căutarea unui sâmbure de adevăr dintr-un trecut șters aproape cu totul din minte, Tom reconstituie pas cu pas și în mod repetat, cât se poate de fidel, această fărâmă de ceea ce ne lasă pe noi să credem că ar putea fi adevăr. În realitate, tot ce mintea lui Tom reproduce și reconstituie poate fi pus la îndoială, doar că atenta observare a scormonirii disperate în trecut ne face să uităm sau să ignorăm acest narator pe care, de fapt, nu ne putem baza. Fast se joacă cu ideea că trecerea timpului afectează și modifică memoria și că, astfel, realitatea este reprodusă trunchiat sau, în orice caz, infidel, până când ajunge să devină ficţiune. Tom trece de la macheta de carton care imită clădirea de cărămidă roșie în care viziunile lui au loc până la achiziţionarea unei clădiri similare, angajează un producător pentru reconstituirea propriului trecut, pentru care închiriază niște figuranţi care să-i interpreteze mai puţin în mișcare, ci mai degrabă în posturile unor tableaux vivants, și în mod repetat și obsesiv lasă ca memoria să îi restituie încă o firmitură dintr-o amintire ce pare importantă. Însă asta nu-i îndeplinește nevoia și Tom va trece la gesturi extreme, pentru că doar în preajma morţii poate fi mai aproape de adevăr.
Despre regizor
Omer Fast este un artist născut în Israel și crescut în ţara natală, dar și la New York. Are o diplomă în literatură engleză și pictură. A lucrat ca art director de reviste în America, iar apoi s-a mutat la Berlin. Fast s-a remarcat ca artist prin repunerea în scenă a unor filme existente.
Aflaţi programul complet de difuzare a filmului în cinematografe aici.
Comentarii