Afacerea Delon
Rebelul filmului francez, sex simbol al anilor '60 și unul dintre cei mai iubiţi actori ai lumii, legendarul Alain Delon vine pentru prima dată în România, ca invitat special al TIFF 2017. Pentru contribuţia sa artistică excepţională, TIFF îi va acorda în acest an marelui actor Alain Delon Premiul pentru întreaga carieră. În onoarea sa, pe data de 9 iunie, Piaţa Unirii din Cluj-Napoca va găzdui o proiecţie specială a filmului Afacerea Pigot/Pour la peau d’un flic (1981), thrillerul regizat chiar de Alain Delon și în care are rolul principal.
Cu o carieră impresionantă și peste 100 de interpretări memorabile, actorul, producătorul, scenaristul și regizorul Alain Delon (81 de ani) aniversează anul acesta 60 de ani de la debutul său în cinematografie. Frumos și carismatic, actorul a fost curtat de industria hollywoodiană, însă, deși i s-a oferit șansa de a fi distribuit într-unul dintre filmele lui David O. Selznick, Delon decide să-și înceapă cariera în Franţa, unde se lansează în 1957, în Quand la femme s'en mêle (r. Yves Allégret). În 1958, în Christine, joacă pentru prima dată alături de Romy Schneider, fermecătoarea actriţă ce avea să-i devină, ulterior, logodnică. Însă filmul acestui cuplu este unul realizat după despărţirea celor doi, Piscina/La Piscine (1969) al lui Jacques Deray. Fără să fie un film important, ba dimpotrivă are nenumărate minusuri la regie, chimia și carisma lui Delon și Schneider construiesc filmul, lăsând câteva imagini cu cei doi care vor rămâne în istoria cinemaului. Filmul a adus în biografia lui Delon și o poveste mai puţin plăcută, atunci când bodyguardul său a fost omorât în timpul filmărilor. Ce au urmat e de-a dreptul un policier, cunoscut sub numele afacerea Markovic, scandal politic în care pe lângă Delon e implicat și președintele Franţei, Georges Pompidou. Influenţat și inspirat de Marlon Brando, Delon devine în scurt timp figura centrală în filme ale regizorilor Jean-Pierre Melville, Luchino Visconti, Jean-Luc Godard, Louis Malle și Michelangelo Antonioni.
După rolul din Ghepardul/Il Gattopardo al lui Visconti, unul dintre favoritele lui Martin Scorsese, în 1964, Alain Delon a fost nominalizat pentru prima dată la Globul de Aur, film făcut aproape special pentru Delon, Burt Lancaster fiind adus, fără știinţa lui Visconti, pentru ca starul american să justifice bugetul uriaș al producţiei. În 1977 a ajuns pe lista favoriţilor la Premiile César pentru rolul principal din Mr. Klein (r. Joseph Losey), iar interpretarea din Notre Histoire (r. Bertrand Blier) i-a adus în 1985 premiul pentru cel mai bun actor.
Dintre toţi cineaștii alături de care a lucrat, Delon în consideră însă pe Jean-Pierre Melville cel mai bun regizor al tuturor timpurilor. Cercul roșu/Le cercle rouge (1970), în care actorul interpretează rolul unui criminal proaspăt eliberat din închisoare, gata să comită o nouă infracţiune, se va bucura de o proiecţie specială la TIFF, în cadrul Retrospectivei Jean-Pierre Melville. Alături de Yves Montand și Gian Maria Volontè, rămâne memorabilă scena jafului construit fără nicio vorbă, timp de 25 de minute. Tot Melville îi oferă lui Delon rolul unui anti-erou în Le Samouraï (1967), un film în care sunt răsturnate reţetele de film poliţist, de erou și de urmărire, și sunt înlocuite de Melville cu construcţii lucide, cerebrale și cu așteptări și tihnă.
Un alt rol care i-a adus faima într-un ansamblu de actori este Clanul sicilienilor/ Le clan des Siciliens (1969), în care regizorul Henri Verneuil îi distribuie pe Lino Ventura, un poliţist francez, pe Jean Gabin, șeful gangsterilor, și Delon, un hoţ nervos. Însoţit de muzica lui Ennio Morricone, filmul devine în scurt timp un film cult.
Ultimul film alb-negru al lui Michelangelo Antonioni, Eclipsa/Eclipse (1962), nu a avut un mare succes, într-o vreme în care Fellini sau Godard erau în centrul atenţiei. Ultima secvenţă rămâne iconică, cu un Delon dirijat de Antonioni cu măiestrie, într-un film abstract ce va deveni mai târziu o referinţă pentru autorii din noul val american, de pildă.
Actorul francez a devenit un simbol al masculinităţii și a inspirat, de-a lungul timpului, nu numai industria de fashion & beauty, ci și cultura pop. Are propria linie de accesorii și parfumuri de lux și apare pe coperta albumului The Queen is Dead al celor de la The Smiths. Beautiful Killer, piesa Madonnei de pe albumul MDNA, e un tribut adus actorului.
Alain Delon a pendulat aproape întreaga sa carieră între sex simbol al anilor '60 și actor carismatic. În ceea ce privește relaţia lui Delon cu critica, aici e o poveste mai complicată, nefiind deloc un răsfăţat al Cannes-ului, apărând însă pe primele pagini de ziare pentru multe și felurite scandaluri, rar etichetat „actor bun“ și „bărbat frumos“ în același timp.
Comentarii