Tu ştii ce face Tequila cu copilul tău?
– Anais, lasă youtube-ul! Am o fiică de 12 ani și propoziţia de mai sus e, probabil, cea mai frecventă chestie pe care i-o spun copilului meu, prins, ca întreaga ei generaţie, în mirajul unui alt fel de exprimare: video. Vedetele pe care ea le admiră sunt, la rândul lor, aproape niște copii: Ilie, Max, TEQUILA își fac one man show-ul virtual și ajung să adune nu numai like-urile puștilor, ci să le câștige încrederea.
VEDETE DE NOUĂ GENERAŢIE
Bianca Adam (numele real al Tequilei) e incredibil de mică. Firavă. Slăbuţă. Are deja 19 ani, dar chipul a rămas undeva în prima adolescenţă. Are ochii mari și buzele subţiri, ca un personaj de anime japonez, și într-un fel fata asta din faţa mea care are aproape 1 milion de followeri pe YouTube e un erou de bandă desenată, e și-o ficţiune, și-o creatură virtualizată.
Tequila e cea mai de succes vloggeriţă din România.
În principiu, ce face e destul de tradiţional: vorbește la o cameră, joacă mici scenete, filmează aberaţii pe stradă. Nu modalitatea de a crea acest conţinut e complet diferită de ce fac, de pildă, televiziunile, ci mai curând raportarea la public. Pentru că joaca ei nu funcţionează fără comunitate. Eu, personal, n-o înţeleg prea bine pe Tequila, performance-ul ei de net nu-mi poate da fiori. Fiica mea zice că sunt mult prea bătrână pentru asta pe de o parte, pe de alta, zice că eu mă uit la un alt fel de lucruri, deci „am gustul pervertit”.
O întreb pe ea care-i treaba cu Tequila, de ce e atât de tare, de iubită. Îmi răspunde repede și sigură pe ea: „Pentru că face ce vrem noi.” Așadar, între „vedetă” și public există o relaţie cât se poate de umană și cât se poate de reală, chiar dacă totul se întâmplă pe internet. Pentru prima oară, probabil, vedeta nu mai e intangibilă, separată de privitori de un ecran, ci tocmai unită cu privitorii printr-un ecran. Și tot pentru prima oară, vedeta și publicul sunt împreună în același joc, punându-și la bătaie, la comun, știinţa, dorinţele, creativitatea și mijloacele tehnice. Nu e reality show, e community show.
GENERAŢIA ȘI EDUCAŢIA
Tequila are 19 ani și face vlogging de la 14 ani. A terminat Liceul de Artă „Marin Sorescu” din Craiova și anul acesta a hotărât să nu înceapă facultatea, să stea pe bară de la școală ca să-și poată crește personajul de YouTube, devenit în ultima vreme un business din ce în ce mai prosper. A urcat lin, prin 2012 avea câteva zeci de mii de abonaţi, prin 2014 trecuse de jumatea de milion, acum se apropie de milionul plin. „Înainte de orice, școala” e o chestie în care nu crede deloc Bianca. Primii ani de liceu nu i-a făcut la arte, ci la un colegiu prestigios, unde însă oamenii nu pricepeau deloc ce face. Ba chiar unii profesori o ridiculizau și îi explicau că demersul ei e absurd. S-a simţit din ce în ce mai sufocată de atmosfera colegiului și nu s-a lăsat de vlogging nicio clipă, tratând povestea exact așa cum un antreprenor își tratează afacerea în perioada de creștere. Când s-a mutat la arte, a dat peste niște profi și o directoare care pricepeau că e important ca elevii să fie cine vor ei să fie. Și cu asta în minte, lucrurile au devenit mai simple.
Despre școala românească, al cărui produs nu se simte, Bianca spune că e ceva învechit, care se ocupă de oameni cu o gândire nouă, adică de elevi. Toate descrierile ei în legătură cu școala sugerează că a încercat să se descurce, a încercat să fie interesată, a încercat să pună noimă în ce se întâmplă în clasă, dar a reușit destul de puţin. Din fericire pentru ea, școala nu a fost un scop în sine, iar părinţii ei au priceput destul de repede că fiica lor se profesionalizează de foarte mică, într-un domeniu care are și prezent, și viitor.
Cifre de la Tequila: În momentul scrierii articolului, Tequila avea 919.903 de abonaţi pe canalul de YouTube, 296.062 de aprecieri pe Facebook și 231 de mii de followeri pe Instagram.De ce Tequila? I s-a părut amuzant și catchy, deși au mai trecut câţiva ani până când chiar a gustat și ea un shot de tequilla.
SFATURI PENTRU TINERI
În orice caz, totul pornește de la sine. Ne bazăm înainte de orice acţiune pe care o facem pe întrebările „Ce fac/spun aduce vreun beneficiu omului respectiv sau mie?”, „Timpul irosit gândindu-mă la alte persoane poate fi folosit în mod productiv în alte activităţi?”, „E persoana aia suficient de importantă pentru mine cât să mă gândesc la ea sau, mai important, să o judec?”, „Dacă regula universului ar fi să primesc instant ceea ce ofer, aș fi fericit?”. Și apoi deja începem să ne gândim de fapt cum e bine să gândești.
DESPRE URA PE INTERNET
Sincer, am și eu momente și momente. Câteodată, dacă aveam de la bun început o stare mai dubioasă, să mai citesc și un comentariu de hate mă face să cred instant că are dreptate. Dar tot timpul mă gândesc că la sfârșitul zilei tot eu sunt aia la care s-a uitat el, tot eu sunt cea care i-a rupt din timp să-i urmărească creaţia, în timp ce el nu a dovedit că poate să creeze nimic.
“ În străinătate există vloggeri care câștigă milioane de euro pe an. Deși veniturile sunt mai mici în România, vloggerii autohtoni, de fapt, conduc afaceri prospere, pe măsura influenţei pe care o au în rândul publicului.„
ETICA MUNCII
Bianca muncește mult. Scrie scenarii, le filmează, montează, promovează, întreţine comunitatea, dă sfaturi, comentează, prezintă evenimente. Toţi puștii se visează vloggeri, numai că ea crede că, dacă nu îţi place și nu vrei foarte tare, n-ai cum să rămâi în branșa asta și să ai succes. Dincolo de ce poate părea o inofensivă prosteală pe net, oamenii ăștia fac cât face o întreagă echipă într-o televiziune, înlocuiesc redacţii generoase și reconfigurează piaţa media de la noi. Când am întâlnit-o ultima oară, era seară și în faţă avea o noapte în care plănuia să filmeze, o dimineaţă în care lua trenul spre Craiova, în care-și monta materialele, și o după-amiază la Calafat, unde prezenta un bal al bobocilor. Are un amestec de vitalitate și încredere în sine aproape molipsitor, poate asta vine dinspre părinţii ei, care au fost tot timpul sprijinul ei, de la mama ei, care e cool și cea mai bună prietenă a fiicei sale. Când părinţii au văzut cum începe să-i iasă totul, au renunţat la orice presiune sau așteptări, așa că ea a făcut vlogging din ce în ce mai premeditat, gândind cum să se transforme într-un fenomen.
E O LUME DE BĂIEŢI
Sunt multe fete vloggeriţe. Se ocupă de machiaj sau shopping, cu destul de mult succes, unele trecând chiar de suta de mii de abonaţi. Dar, în rest, YouTube-ul e plin de băieţi cu conturi masive, crescute cu „provocări” și umor. Tequila e în eșalonul unu al bloggerilor și e regina „provocărilor”, adică filmuleţe în care face lucruri nebunești sugerate de fani. Pe măsură ce a crescut, personajul ei a căpătat și niște profunzime: uneori le zice celor mai mici să aibă încredere, alteori le explică cum să se ţină de treabă. Mi-a mărturisit că citește cărţi despre adolescenţă și pubertate ca să priceapă mai bine ce sfaturi poate da, încotro să se ducă ca mesajul ei să aibă impact pozitiv. Câteodată primește mesaje cu probleme grele de viaţă și răspunde, pentru că înţelege cât de tare o îndrăgesc copiii și ce influenţă poate avea asupra lor.
Televiziune: Bianca a avut show-ul difuzat la Zu TV. Ratingurile au fost peste media postului.
Colaborări: Comunitatea de vloggeri e unită și adesea ei colaborează între ei ca să își crească cota.
UN BUSINESS ÎN CREȘTERE
Când scriu articolul ăsta, Tequila montează un video unde are product placement de la Chio Chips. Teoretic, cu un public numeros și-un manager de pe lumea asta, videobloggerii se pot vinde foarte bine. De la YouTube câștigă ceva, dar mărunţiș faţă de posibilităţile conţinutului sponsorizat. Companiile îi lasă relativ neconstrânși pe videobloggeri să se joace cu produsul, astfel încât să iasă povești credibile, care să vândă. I-am cerut lui Florin Grozea, care se ocupă de proiecte speciale cu Tequila, să îmi dea lista de clienţi pe ultima lună. Arăta ca una pe care și-ar dori-o orice companie de media din România: telefoane mobile, băuturi carbogazoase și tot felul de branduri cu potenţial pentru consumatorii foarte tineri.
DIN VIRTUAL ÎN REAL
Pe 7 decembrie, la ora 19, în club Quantic, Bianca Adam o să se întâlnească cu fanii. Evenimentul se numește Gărgăuniada Naţională și e un show de muzică, dans, sketch-uri live, proiecţii video și stand-up comedy. Bianca se pregătește să ţină și un discurs motivaţional, despre fericire și supravieţuire în timpurile, adesea insuportabile, ale adolescenţei. Cei care vor să schimbe două vorbe cu Tequila și să primească un autograf plătesc 150 de lei, iar cei care vor să fie doar spectatori plătesc 60 de lei. E prima experienţă de felul ăsta pentru ea, dar e o extensie necesară a brandului ei din online și o reţetă care în afară merge foarte bine.
POST-SCRIPTUM
– Anais, lasă YouTube-ul!
– Mama, vreau penny board!
– Ce e ăla?
– Uită-te la poza asta a Tequilei! Are Tequila.
Deschid Instagramul, e un fel de skateboard, o poză cu două picioare și-o asemenea chestie a strâns 3.470 de like-uri. Dacă are penny board Tequila, sigur că trebuie ca toţi puștii să aibă.
Tequila și Anais, vedeta și fanul, 19 ani și 12 ani, o generaţie care trăiește din ce în ce mai mult în mediul digital.
Make-up de Roxana Secada
Fotografii de Matei L. Buţă
Comentarii