_thumb.jpeg)
Două propuneri radicale pentru pietoni și bicicliști

„Specia privilegiată a Bucureștiului este automobilul. Oamenii locuiesc într-o imensă parcare și s-au adaptat. Oamenii trăiesc nu în București, ci în ciuda Bucureștiului.” (Cristian ‘Kit’ Paul)
În timp ce pietonii fac zilnic slalom printre miile de mașini care ocupă fiecare centimetru din trotoarele înguste, Primăria dărâmă clădiri istorice și secţionează comunităţi pentru a construi noi bulevarde. Bucureștiul e cea mai poluată capitală europeană, dar banii sunt investiţi în proiectul unei autostrăzi suspendate. Amenzile pentru parcare ilegală sunt rare și ineficiente. Infrastructura Bucureștiului e construită pentru 100.000 de automobile, deși orașul e tranzitat zilnic de peste 1 milion de mașini.
Dacă te afli într-un scaun cu rotile, dacă îţi duci copilul în cărucior, dacă umbli în cârje că ţi-ai rupt piciorul sau fiindcă ești bătrân, dacă ești orb sau pur și simplu ai obosit să-ţi tot freci hainele curate de mașinile parcate ilegal, ce poţi să faci? Pornirea iniţială e să spargi un far sau un parbriz, să tai un cauciuc, să rupi un ștergător. Dar așa încalci legea: distrugi proprietatea cuiva. Și-atunci cum îl determini pe șoferul care se pișă pe dreptul tău la spaţiu public să simtă un disconfort similar? Simplu: pișă-te pe spaţiul lui privat. Înainte să ieși din casă, umple o sticlă de plastic cu urină. Toarn-o pe automobilul care-ţi blochează trotuarul. Lasă-i un mesaj: „Mă piș pe mașina ta de fiecare dată când o parchezi pe trotuarul meu.” Șoferul nesimţit va arunca hârtia și-și va vedea de treabă – până când va da drumul la aerul condiţionat. Repetă acţiunea de câteva ori. Convinge-i și pe alţii. Ăsta e un mod de a-ţi recăpăta strada. După o vreme, va fi de ajuns să lași mesaje. Strada ta a căpătat deja un renume greu de șters printre bizoni.
Pistele de biciclete care au costat Bucureștiul 150.000 eur/km (de 4 ori mai mult decât dacă ar fi fost placate cu marmură) au fost puse pe trotuar, în total dispreţ atât faţă de pietoni, cât și faţă de bicicliști. La sfârșitul lui 2012, Brigada Rutieră le-a declarat ilegale, deoarece pun în pericol viaţa cetăţenilor, recomandând benzi dedicate pe carosabil, ca în mai toate statele UE. Recent, primarul Sorin Oprescu a declarat că le va sui tot pe trotuar, fiindcă „șoferii nu sunt civilizaţi” și „nu vrea să numere morţii”. 90% dintre bicicliștii bucureșteni circulă oricum pe carosabil, singurul mod decent în care poţi circula, chiar fără protecţia legii.
Dacă vrei să arăţi că exiști și că vrei banda ta, vino sâmbătă, 23 martie, în parcul Herăstrău (intrarea Charles de Gaulle), alături de mii de bicicliști care vor demonstra că fac parte din trafic.
Articol publicat pentru Șapte Seri în data de 16.11.2014
Cele mai citite

Andi Moisescu | Zic ca ei, dar fac tot ca mine...

Oana Pellea - nu a trăi, a preatrăi
_thumb_small.jpg)
Răzvan Exarhu. Viaţa și apucăturile unui bucătar celebru împotriva voinţei lui

Maurice Munteanu, arbitrul eleganţei

Tu ştii ce face Tequila cu copilul tău?

Ana Morodan. De la like-uri la bani. Femeie fatală. Virtuală. Milenială
_thumb_small.jpg)
Florin Piersic Jr.: A devenit un lucru atât de rar să întâlnești normalitatea
_thumb_small.jpg)
Interviu Andra: Când pleci de la un concert, ai sentimentul ca ai luat parte la ceva magic

Viaţa şi Filmul. Dana Nălbaru, Dragoş Bucur şi Sofia

Șatra Benz e aici. Află cum au debutat ca trupă!
Promo

Ce să mănânci când ești răcit
De ce ai nevoie de muzică pentru un antrenament eficient? - Lifestyle Review

O fotografie imprimată, numeroase momente de bucurie

Exploziile emoționale - 6 aspecte esențiale despre ce sunt și cum să acționăm, oferite de psihologul american Albert J. Bernstein

„Blestemul Insulei Oak” revine la HISTORY cu un nou sezon

Top 5 aparate pentru o cafea perfectă

De ce doare capul și cum te tratezi

Reprogramarea premierei filmului „No Time To Die” pentru noiembrie 2020

Telefonul Medicului - un ajutor destinat întregului personal din linia întâi în lupta împotriva COVID-19

Comentarii