Chiar și după 100 de ani, arta ne unește!
10 ţări europene sărbătoresc, în anul 2018, 100 de ani de la independenţa lor: România, Polonia, Austria, Ungaria, Letonia, Lituania, Estonia, Slovacia, Cehia și Republica Moldova. Timp de 8 zile, Festivalul Capitalelor Naţiunilor Centenare va aduce la București spectacole de teatru, spectacole de jazz, conferinţe, expoziţii de fotografie, filme și poeţi din toate aceste ţări, reunind culturile atât de diverse sub umbrela sărbătoririi celor 100 de ani de independenţă.
„Festivalul se înscrie în zona de deschidere europeană a României şi a Bucureştiului şi transmite un semnal al unităţii europene, al diversităţii şi creativităţii ţărilor din zona Central şi Est Europeană, precum şi, dincolo de disensiunile istoriei, al valorilor umaniste comune. Festivalul este o întâlnire a identităţilor și energiilor creatoare, iar din titlul lui trebuie să reţinem două cuvinte: Naţiuni – independenţă și unitate – și Centenar – perenitate.“ - Ioan Cristescu – Director al Festivalului Capitalelor Naţiunilor Centenare și al Muzeului Naţional al Literaturii Române
TEATRU
Festivalul Capitalelor Naţiunilor Centenare vă propune întâlniri teatrale excepţionale. Spectacole celebre din Europa întregesc programul teatral al festivalului, alături de producţii autohtone purtând semnătura unor nume mari ale regiei românești.
NOAPTEA STRĂBUNILOR
de Adam Mickiewicz, regia Piotr Tomaszuk spectacol prezentat de Teatrul Wierszalin, POLONIA
Bazat pe piesa Împărăția preoților – a doua noapte, tributară spiritului romantic care a generat-o, spectacolul prezintă istoria poetului Konrad, eroul bântuit de ideile revoluționare ale secolului al XIX-lea, avid de cunoaștere și mereu neîmpăcat în fața destinului. Acesta duce o luptă prometeică cu Dumnezeu (căruia îi contestă dragostea față de oameni și îi acuză spiritul tiranic), ceea ce aruncă sufletul său drept în brațele lui Satan. Spectacolul se transformă într-un ritual al disperării, al exorcizării și al revenirii poetului la sine.
Luni 10 septembrie, ora 20:00 la Teatrul de Comedie, Sala Radu Beligan
MULT ZGOMOT PENTRU NIMIC
de William Shakespeare, regia Andrei Șerban spectacol prezentat de Teatrul de Comedie, ROMÂNIA
Andrei Șerban, unul dintre cei mai mari regizori din România, cu o recunoaștere internațională care rivalizează cu aceea a celor mai mari nume din lumea teatrală, montează pentru prima oară la Teatrul de Comedie, iar textul ales este la fel de provocator ca și maniera de abordare. Mult zgomot pentru nimic de William Shakespeare prinde viață într-o manieră extrem de contemporană, textul având parte de o adaptare, așa cum mărturisește Andrei Șerban, „nepermis de liberă”.
Miercuri 12 septembrie, ora 19:00 la Teatrul de Comedie, Sala Radu Beligan
RĂZBOIUL NU ARE CHIP DE FEMEIE
de Svetlana Alexijevič, regia Marián Pecko spectacol prezentat de Teatrul Slovac de Cameră, SLOVACIA
Adaptarea pentru teatru a cărții Svetlanei Alexievich, câștigătoare a premiului Nobel pentru Literatură în 2015. Spectacolul vorbește despre viața, lupta, dragostea femeilor din Rusia în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, precum și în vremurile postbelice, în Uniunea Sovietică.
Joi 13 septembrie, ora 20:00 la Teatrul Național „I.L. Caragiale” București, Sala Studio
FATA MORGANA
de Dumitru Solomon, direcția de scenă Victor Ioan Frunză Spectacol prezentat de Teatrul Dramaturgilor Români, ROMÂNIA
Fata Morgana este poate cel mai comic dintre textele lui Dumitru Solomon. Publicată în 1978, piesa a fost scrisă în anii unei crize morale agravate, când lupta cu cenzura se ducea tot mai greu. Sub forma unei farse polițiste, cu o dispariție misterioasă și niște anchetatori simpatici, piesa este o satiră puternică ascunsă sub vălul umorului de situație și de limbaj. Ingenioasă, cu personaje realiste care tind uneori și spre fantastic și absurd, piesa nu s-a demodat deloc. Natura umană a rămas aceeași. Dar pentru spectatorul de azi, întoarcerea cu 40 de ani în urmă adaugă piesei un plus de savoare – un detaliu abil exploatat de reputatul director de scenă Victor Ioan Frunză și cu ajutorul decorului de minuțioasă reconstituire al Adrianei Grand.
Vineri 14 septembrie, ora 20:00 la Teatrul Dramaturgilor Români, Sala Iosif Naghiu
DESPRE TANDREȚE
de Matei Vișniec, regia Felix Alexa spectacol prezentat de Teatrul Dramaturgilor Români
Despre tandrețe se compune din elemente aparent autonome ale unui mozaic de dialoguri, uneori tandre, alteori tăioase. Piesa lui Matei Vișniec impresionează prin simplitatea acțiunii care se suprapune unei infinite complexități a psihologiei personajelor. Structura aparent lineară a fiecărei secvențe ascunde o mare tensiune, un potențial important pus în valoare de regie și jocul actorilor pentru a naște un spectacol memorabil în toate fațetele sale. Despre tandrețe vorbește cu delicatețe și umor despre cât de fragilă și complexă este legătura între ființele umane.
Sâmbătă 15 septembrie, ora 17:00 la Teatrul Dramaturgilor Români, Sala Ion Băieșu
CĂLDURĂ ÎN NOIEMBRIE
de Yana Dobreva, regia Petru Vutcărău spectacol prezentat de Teatrul „Eugene Ionesco”, REPUBLICA MOLDOVA
Alex, un medic american de renume mondial, se întoarce în orașul său de baștină, situat undeva pe litoralul Mării Negre, în Bulgaria, de unde a emigrat, mai bine zis a fugit, acum 40 de ani. În taverna unde și-a petrecut cei mai frumoși ani ai tinereții, el o întâlnește pe fosta lui iubită, Elena. Pentru a serba această întâlnire și a nu fi deranjați de alți clienți, Alex roagă proprietarul ca acesta să închidă localul. Rămași singuri, cei doi încep să-și depene amintirile. Aflăm din povestea lor despre împrejurările în care s-au iubit și s-au despărțit, calvarul prin care a trecut Elena și prețul pe care l-a avut de plătit ea pentru fuga lui Alex. Martori la toată povestea aceasta sunt doar proprietarul cârciumii, un Tânăr care a moștenit acest local de la tatăl său, împreună cu iubita sa, o Tânără energică și ambițioasă, care vrea cu tot dinadinsul să emigreze împreună cu alesul inimii în America. Două cupluri, două povești. Aceleași probleme, aceleași întrebări… fără răspuns.
Sâmbătă 15 septembrie, ora 20:00 Teatrul Național „I.L. Caragiale” București, Sala Pictură
CLASA NOASTRĂ
de Tadeusz Słobodzianek, regia Yana Ross spectacol prezentat de Teatrul Național Dramatic Lituanian, LITUANIA
Clasa noastră nu este vreun fastidios studiu istoric sau un spectacol documentar, ci o incizie adâncă în trauma suferită de populația Poloniei în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Pornind de la masacrul din cătunul Jedwabne, soldat cu uciderea a 1.600 de evrei, spectacolul urmărește spectrele victimelor și ale satrapilor, de atunci până în zilele noastre. Sub presiunea nazistă, dar și sub imperiul unui primitivism defulat, „colegii de clasă” ai evreilor devin adevărați călăi, dând măsura atrocităților de care este în stare un om împotriva altui om.
DUMINICĂ 16 septembrie, ora 19:00 Teatrul Național „I.L. Caragiale” București, Sala Studio
POEZIE
Festivalul Capitalelor Naţiunilor Centenare va fi și o sărbătoare a poeziei, aducând în faţa publicului peste 50 de poeţi din cele 10 ţări participante.
Spectacol-recital – Mircea Dinescu
Un spectacol-surpriză care încalcă orice regulă – fără desfășurător, fără rigoare, direct, efervescent și complex, așa cum este și personajul în jurul căruia se construiește. Grădina Muzeului Naţional al Literaturii Române se va transforma, pentru două ore, într-un spaţiu al bunei dispoziţii, în care se va vorbi despre poezie, prieteni și viaţă. „Maestrul de ceremonii” este inegalabilul Mircea Dinescu.
Luni 10 septembrie, ora 21:30 – Muzeul Național al Literaturii Române (Nicolae Crețulescu 8) – Grădina MNLR (eveniment cu intrare liberă)
Spectacol-recital – Dor de Eminescu
Dialogând într-o formulă scenică inedită, în care cuvântul rostit se completează cu muzica, actorul Ion Caramitru și clarinetistul Aurelian Octav-Popa vor prezenta, sub genericul Dor de Eminescu, un spectacol conceput pe baza unei selecţii din manuscrisele de poezie, proză, dar și din textele filosofice ale poetului Mihai Eminescu.
Marți 11 septembrie, ora 18:00 – AulĂ BiblioteCA Centrală Universitară „Carol I” (Calea Victoriei 88) (eveniment cu intrare liberă)
Spectacol-recital 100 de ani de poezie
În 100 de ani, poezia românească a creat noi și noi limbaje și, implicit, noi sensibilităţi. Trei mari actori – Maia Morgenstern, George Mihăiţă și Horaţiu Mălăele – vor „călători” prin cei 100 de ani de poezie și vor da glas și viaţă unor capodopere lirice, acompaniaţi de flautistul Ion Bogdan Ștefănescu.
Marți 11 septembrie, ora 20:00 – AulĂ Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” (Calea Victoriei 88) (eveniment cu intrare liberă)
Lecturi Publice de Poezie
Lecturile publice de poezie sunt un bun prilej pentru cei care încă iubesc scriitura, de a ieși din lumea noastră cu e-Book-uri și literatură online și a veni la întâlnirea cu emoţia, de a „respira” poezia și de a o percepe direct prin vocea autorului. Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I” și Grădina Muzeului Naţional al Literaturii Române vor deveni spaţiul de întâlnire a diversităţii de stiluri, dar și de generaţii, un amestesc de experimental și personal. În cele patru seri de poezie, muzica va fi asigurată de Cătălina Beţa & Sorin Romanescu, Mircea Tiberian și Nadia Trohin, Maria Răducanu & friends, Ion Bogdan Ștefănescu și „Flaut Power”.
programul complet al lecturilor de poezie pe www.fcnc.ro
FILM
Filme de excepţie – în ambianţa plăcută a serilor de toamnă, veţi putea viziona proiecţii de film în aer liber, în grădină și în sala Perpessicius de la Muzeul Naţional al Literaturii Române.
NUNTA MUTĂ
regia Horațiu Mălăele (România, 2008)
Într-un mic sat izolat, în 1953, o nuntă este întreruptă de știrile despre moartea lui Stalin. Și pentru că orice sărbătoare publică este interzisă, petrecăreţii decid să transforme evenimentul fericit într-o nuntă tăcută.
Sâmbătă 15 septembrie, ora 18:00 – sala Perpessicius, Muzeul Național al Literaturii Române (Nicolae Crețulescu 8)
MICUL CRUCIAT
regia Vaklav Kadrnka (Republica Cehă, 2017)
Cavalerul Bořek pornește pe urmele fiului său dispărut. Micul Jan a fugit de acasă, urmând un vis, o iluzie cu privire la misiunea sfântă a copiilor. Cruciada lui Bořek este o călătorie în propriul său subconștient, unde este nevoit să se confrunte cu cea mai mare frică. Regizorul ceh Vaklav Kadrnka va fi prezent la București în cadrul FCNC și va avea în seara proiecţiei o prezentare a filmului.
Sâmbătă 15 septembrie, ora 21:00 – Muzeul Național al Literaturii Române (Nicolae Crețulescu 8) – Grădina MN
RECONSTITUIREA
regia Lucian Pintilie (România, 1968)
Povestea reconstituirii unui banal incident, o bătaie între doi tineri, întreprinsă de Miliţie, se transformă într-o crimă. Este primul film, ca operă de artă, care în ton ironic, maliţios, cinic, ne introduce în infernul românesc, moral și spiritual, în labirintul bășcăliei, varianta specific românească și degradată a spiritului balcanic.
Duminică 16 septembrie, ora 18:00 – Muzeul Național al Literaturii Române (Nicolae Crețulescu 8) – sala perpessicius
MUZICĂ
Festivalul nu ar fi complet fără muzică, așadar am adăugat în program concerte ale celor mai cunoscuţi muzicieni de jazz din ţările centenare participante.
Nadia Trohin&Friends – Republica Moldova
Nadia Trohin iubește jazz-ul, pentru că nu-i impune limite, îi permite să improvizeze. Spectacolul aduce în prim-plan exact bucuria aceasta de a improviza.
Miercuri 12 septembrie, ora 20:00 – Sala Auditorium MnaR, Str. Știrbei Vodă nr.1 (eveniment cu intrare liberă)
Juhász Gábor Trio – Ungaria
Juhász Gábor Trió a fost fondat în anul 2006, în prezent având în componenţă trei muzicieni de excepţie din Ungaria: chitaristul Juhász Gábor, toboșarul György Jeszenszky și contrabasistul Kovács Zoltán. Trio-ul cântă un jazz cu sonorităţi și cu un stil deosebit.
Joi 13 septembrie, ora 20:00 Sala Auditorium MnaR (Str. Știrbei Vodă nr. 1) (eveniment cu intrare liberă)
Mircea Tiberian Ensemble – România
Mircea Tiberian, Chris Dahlgren și John Betsch au cântat pentru prima dată în formulă de trio la festivalul Jazzy Spring in Bucharest 2006. Invitatul lor din spectacol este Daniel Erdmann. Întâlnirea acestor patru artiști este o ocazie pentru ascultătorii români de a fi părtași la o performanţă de cel mai înalt nivel, intensă și plină de originalitate.
Vineri 14 septembrie, ora 20:00 – ARCUB (Str. Lipscani nr. 84-90) (eveniment cu intrare liberă)
Toms Rudzinskis Quartet – Letonia
Toms Rudzinskis este unul dintre cei mai importanţi interpreţi de saxofon și compozitori din Letonia, cu un sound original, unic, în performanţele și compoziţiile sale. El îi are alături pe Edgars Cirulis (pian), Janis Rubiks (bas), Pauls Pokratnieks (tobe).
Vineri 14 septembrie, ora 20:00 – ARCUB (Str. Lipscani nr. 84-90) (eveniment cu intrare liberă)
Edi Nulz – Austria
Edi Nulz a fost fondată în 2011, iniţial ca trupa lui Valentin Schuster, pentru concertul său de absolvire la Universitatea de Muzică și Arte Dramatice din Graz, după ani întregi de lucru ca duo cu Julian Pajzs. Acest concert a fost atât de reușit încât cei trei muzicieni, Siegmar Brecher, Julian Adam Pajzs și Valentin Schuster, au închiriat un studio în septembrie 2011 pentru a-și înregistra primul album, „Jetzt”, lansat de casa de discuri austriacă Sessionwork Records, în februarie 2012. În anii următori, formaţia a concurat în toată Europa.
Sâmbătă 15 septembrie, ora 20:00 – ARCUB (Str. Lipscani nr. 84-90) (eveniment cu intrare liberă)
Liudas Mockūnas Trio – Lituania
În 2013, renumitul saxofonist lituanian Liudas Mockūnas a pus bazele unui trio care leagă scena improvizată lituaniană de cea daneză. La pian și acordeon îl regăsim pe Arnas Mikalkėnas, unul dintre cei mai promiţători improvizatori ai generaţiei mai tinere de muzicieni din Lituania. Ultimul membru al trio-ului este bateristul danez Christian Windfeld, care a lucrat cu Mockūnas în diverse contexte, cum ar fi Mockūnas / Windfeld Duo etc.
Sâmbătă 15 septembrie, ora 20:00 – ARCUB (Str. Lipscani nr. 84-90) (eveniment cu intrare liberă)
Kirke Karja Quartet – Estonia
Kirke Karja Quartet interpretează muzica pe care o compune Kirke, precum și unele aranjamente avangardiste scrise de Bill Frisell și compozitorii de muzică clasică din secolul XX Eduard Oja și Karheinz Stockhausen. Cântă în mod obișnuit cu chitaristul Kalle Pilli, care oferă o altă sonoritate muzicii, iar basistul Raimond Mägi și bateristul Karl-Juhan Laanesaar rotunjesc cumva acest cvartet.
Sâmbătă 15 septembrie, ora 20:00 – ARCUB (Str. Lipscani nr. 84-90) (eveniment cu intrare liberă)
Bartosz Dworak Quartet – Polonia
Bartosz Dworak Quartet este format din muzicieni câștigători ai celor mai prestigioase premii de jazz din Polonia. Piotr Matusik – pianist, compozitor și interpret la pian și la alte instrumente cu tastatură, Szymon Madej – toboșar extrem de talentat și versatil, Jakub Dworak – pian, Bartosz Dworak – vioară.
Duminică 16 septembrie, ora 20:00 – ARCUB (Str. Lipscani nr. 84-90) (eveniment cu intrare liberă)
JAZZ CANTATA SAECULUM – Suită vocal instrumentală în șapte tablouri
de Mircea Tiberian, pe versuri de Paul Celan, Wislawa Szymborska, Asko Künnap, Nichita Stănescu Ansamblu: Nadia Trohin, voce (România), Marta Hristea, voce (Anglia), Toms Rudzinskis, sax (Letonia), Ljudas Mockunas, sax (Lituania), Jerzy Malek, trompetă (Polonia), Bartosz și Jakub Dworak (Polonia), Siegmar Brecher, clarinet (Austria), Juhasz Gabor, chitară (Ungaria), Kirke Karja, keyboard (Estonia), toboșar John Betsch (Franţa), Sian Brie, chitară (România), Mircea Tiberian, pian (România).
Luni 17 septembrie, ora 20:00 – Teatrul de Comedie, Sala Radu Beligan (Str. Sf. Dumitru, nr. 2) (bilete online pe www.mystage.ro)
EXPOZIŢII
Confluențe 100 / Confluences 100
reprezintă motto-ul nostru: Arta unește! Vă invităm la o incursiune prin și printre lumi artistice diferite, construite în contexte astăzi diferite, de artiști formaţi diferit, la aniversarea centenarului a 10 ţări europene. Sculpturi interactive, excentrice, cu conotaţii politice, uneori scandaloase, aflate la graniţa dintre mitologie și procesele socio-politice curente; picturi care reflectă modul în care obiectele se configurează din straturi succesive, care redau formele organice și anorganice deopotrivă, formele celulare analizate cu fascinaţia pe care organismul uman o poate genera prin propria sa corporalitate; obiecte și instalaţii metaforice, realizate din metal combinat cu lemn, cu un mesaj direct, simplu, care surprind prin autenticitatea lor; fotografii predominant alb-negru, prin care sunt explorate paradoxurile mediului și fluiditatea graniţei dintre realitate și irealitate, construind o vizualitate fictivă cu ajutorul unui joc rafinat de lumini și umbre; instalaţii video complexe, realizate cu ajutorul tehnologiilor computerizate avansate, prin intermediul cărorora este redată generic lumea văzută de artist în cheie nihilistă: natura transformată de om, clădiri sovietice, fabrici, monoliţi. Forme de expresie și tehnici variate într-o singură expoziţie, care marchează întâlnirea unor generaţii și contexte istorice comune și diferite în același timp.
Artiști: Arina Ailincăi (România), Aigars Bikše (Letonia), Teodor Buzu (Republica Cehă), ZuZu Caratănase (România), Maja Demska (Polonia), Alžběta Josefy (Estonia), Voldemārs Johansons (Letonia), Martin Kocourek (Republica Cehă), Alena Kotzmannova (Republica Cehă), Iurie Matei (Republica Moldova), Dragoș Pătrașcu (România), Ghenadie Popescu (Republica Moldova), Rimas Sakalauskas (Lituania), Kristina Sereikaite (Lituania), Mariana Ștefaneţ (Republica Moldova)
Vernisajul expoziției va avea loc luni 10 septembrie, ora 18:30, la Galeria Galateca (Str. C.A. Rosetti 2-4)
10-17 septembrie – Confluențe 100 / Confluences 100 Galateca, Biblioteca Centrală Universitară „Carol I”, Strada C.A. Rosetti 2-4
21 septembrie - 1 octombrie – Confluențe 100 / Confluences 100 Sala de expoziții, Muzeul Național al Literaturii Române, Calea Griviței 64-66
Matei, Iurie, Chip furat I, ulei pânză, 60 x 50, 2017 (România, colecție particulară)
Ghenadie Popescu, Râul Ciorna, august 2016, animație stop-motion, 11 minute, 2017
Conferințe
UN VEAC DE IDENTITATE: TEATRU ȘI CULTURĂ EUROPEANĂ DUPĂ 1918
Conferința Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru – Teatrologie
Ca oglindă a vieţii dintotdeauna și pentru totdeauna, teatrul oferă cea mai exactă imagine a lumii moderne. Dintre toate artele, a fost cea mai aproape de societate, de schimbările și parcursul diferitelor comunităţi. Pornind de la aceste adevăruri atât de cunoscute, conferinţa „Un veac de identitate: teatru și cultura europeană după 1918” aduce la București critici și universitari de elită pentru a radiografia istoria recentă a artelor spectacolului în naţiunile centenare. Lucrările lor vor analiza în detaliu un fenomen complex, ce reflectă transformările unor ţări pentru care arta teatrului a fost și templu, și refugiu, și platformă de dezbatere. (Octavian Saiu – moderator al Conferinţei)
miercuri 12 septembrie, ora 10:00 la Biblioteca Centrală Universitară „Carol I”, Salonul „Carol I” (str. Boteanu, nr. 1)
100 DE ANI DE ŢARA MEA
Sfârșitul Primului Război Mondial, acum 100 de ani, nu a însemnat în Europa Centrală și Orientală doar prăbușirea a trei imperii, ci și, mai ales, emergenţa cu naţiunile independente. De la Marea Baltică la Marea Neagră, de la Dunăre la Vistula popoarele și-au afirmat voinţa de libertate și unitate creând pe continent un nou spaţiu politic, economic și cultural, activ, cu venerabile rădăcini de civilizaţie. După Versailles, după ghilotina „Cortinei de fier”, după căderea Zidului Berlinului, după revoluţiile de catifea sau de sânge ale anului 1989, acest spaţiu al naţiunilor libere din „Noua Europă” este unul dătător de speranţe. (Răzvan Theodorescu) Participanţi: Nicolae Breban (România) Jiří Felix (Republica Cehă) Mircea Martin (România) Imbi Paju (Estonia) Ioan-Aurel Pop (România) Martin C. Putna (Republica Cehă) Eugen Simion (România) Răzvan Theodorescu (România) moderator: Ioan Cristescu
Joi 13 septembrie, ora 10:00 la Amfiteatrul „I.H. Rădulescu”, Biblioteca Academiei Române (Calea Victoriei 125)
Cu această ocazie, publicul va putea vizita expoziţia 1918-2018 – Ţara mea – 100 de ani de independenţă, curator: Gabriela Dumitrescu, deschisă pe parcursul Festivalului Capitalelor Naţiunilor Centenare la Biblioteca Academiei Române
#artaneunește
Comentarii