BRomania | Follow
BRomania vine la birou cu telefonul în mână. E un tip înalt, îmbrăcat sport și cu un zâmbet de ștrengar. De pe masă, ecranul telefonului se aprinde de parcă mobilul ar avea înăuntru un puls care bate continuu. Pulsaţiile sunt e-mailurile de business. Notificările de like-uri de la fanii virtuali le-a închis demult. Îi descărcau telefonul în câteva zeci de minute. Peste un milion de oameni i-au dat follow pe Facebook și aproape tot atâţia, pe Instagram. Suntem în biroul său, între o figurină cu personajul Joker din Batman și un tablou cu citate motivaţionale primit cadou de la cel mai bun prieten. Unul dintre motto-urile lui în viaţă este: fă aia, fă aia, dar rămâi de treabă în timp ce le faci.
#FOLLOW
Matei Dima, cunoscut în online drept BRomania, a studiat actorie și regie în SUA, unde a trăit mai mulți ani, iar din 2015 s-a întors în România, unde este cunoscut pentru sketch-urile sale comice și show-urile de stand-up. „Eu nu vlogguiesc, piaţa încă nu este educată pentru asta, nu se știe exact ce e“, spune BRomania. Vloggingul e practic atunci când un creator de conţinut dă drumul la o cameră și vorbește în faţa ei despre orice vrea, spune Matei. Cu BRomania nu a vrut să facă asta, ci entertainment, să creeze personaje în care să se regăsească lumea. Numărul de urmăritori arată că a cam reușit.
Când am văzut prima dată un filmuleţ al lui BRomania, cu o tentă de umor mainstream, eram convinsă că numele lui vine de la cuvântul din spaniolă pentru a defini gluma (broma). Apoi, am citit că, de fapt, povestea e alta. Numele vine de la un prieten american care i-a spus odată: You are my bro from Romania. Și de-atunci a rămas că el e BRomania. Spune că oamenii care apar la televizor și la radio par mult mai intangibili decât sunt cei din online. O zi din viaţa lui e o zi în care postează instastories 24 din 24, pentru că „așa oamenii simt că s-au apropiat mai mult de tine și că ești cam ca ei“, spune el.
Primul filmuleţ l-a făcut când încă era în Los Angeles. În perioada aia a regizat și a scris mai multe filmuleţe pentru Youtube. S-a întors în ţară în 2015. Posta deja filmuleţe pe internet de vreun an, dar doar la nivel de hobby. Apoi, de când a revenit în ţară, filmuleţele din online au devenit o afacere și viaţa lui. Decizia de a se întoarce a venit la doi ani după ce a terminat masterul, nu prea mai avea bani și fiecare zi trăită acolo însemna o serie de sacrificii. „Mi-am dat seama că întorcându-mă aici să fac internet, stand-up, agenţie, tot ce se întâmplă acum, e un plan cu multe șanse de reușite. Am spus că, dacă mă întorc în România, nu e un pas înapoi, ci un avânt.“
Primul video românesc făcut sub numele BRomania l-a filmat acum trei ani jumate. E un video în care vorbește despre Drake, un rapper foarte sentimental. „Efectiv, eu mă filmez cu camera cum îl înjur și zic ia uite ce lache e, el crede că mă atinge pe mine, iar în timp ce fac asta, încep și plâng. Twistul e că el chiar te sensibilizează“. Își amintește că, de fapt, în ziua aia a făcut mai multe videouri, de 2-3 minute fiecare, filmate cu telefonul. „Am mai făcut o chestie. Aveam o oglindă și m-am filmat cum mă trezește iubita și, când mă mișc, în oglindă se vede camera și că nu mă filmează nimeni.“
Unii dintre fani îl cunosc după filmuleţele în care își pune o perucă blondă și e „piţipoanca“. Matei spune că se simte destul de inconfortabil să își expună viaţa personală, dar o face uneori. De exemplu, acum lucrează la un proiect cu mama lui. Emisiunea are două componente: una în care ea îl învaţă să gătească și una în care, preţ de 15 minute, abordează o temă de parenting, pornind de la de copilăria sa.
„A fost foarte greu pentru mama mea, care deși e foarte specială pentru mine, e normală ca aptitudini în faţa camerei, dar am convins-o pentru că i-am spus că sunt foarte mulţi tineri care s-ar uita, că sunt foarte multe mame care s-ar uita și avem ce să dăm mai departe.“ S-au hotărât totuși să facă împreună compromisul de a lăsa oamenii să intre în vieţile lor puţin mai mult decât le-ar plăcea, spune Matei. El crede că lumea în general e rea și de aia îi e greu să se expună: „de aia am și vrut să rămân un creator de ficţiune și să las oamenii să intre cât mai puţin în acest reality show numit vlogging“.
Pe lângă asta, crede că parte din succesul său stă și în faptul că face ceea ce îi place și plusează pe atuurile sale. Două lucruri știe sigur: că mama e cel mai mare fan al său și că el încearcă să-și fie cel mai mare critic: „Încerc să mă detașez și să analizez mereu la rece. Sau la cald.“ Succesul pe net se măsoară atât în numărul de followeri, cât și în numărul de hateri. Matei crede că așa e internetul, cu de toate. În plus, e și un spaţiu în care cuvintele tastate au puterea de a fi foarte vocale, de fapt. Spune că e important să primești feedback, dar la fel de important e și de la cine.
Primul său video, despre care spune că a fost celebru, e despre un tip care se îndrăgostește de o fată care iubește un alt băiat pentru că este mai „cocalar“, iar el decide să se transforme în „cocalar“. Spune că are videouri despre toate lucrurile pe care le consideră relatable și din unghiul cărora poate face ceva haios: despre băieţi, despre fete, despre profesori, despre el. „Un om normal, care apreciază un conţinut, doar se uită, poate decide să dea like sau nu și își vede de zi. Pe mine trebuie să mă enerveze atât de tare ceva ca să îmi folosesc degetele să îmi expun părerea negativă faţă de ceva, mai ales în online, unde vede toată lumea“, punctează Matei.
BRomania are și o teorie pentru numărul mare de hateri: „în gândul lor, noi suntem niște oameni de succes care au apărut peste noapte, chiar dacă fiecare dintre noi muncește foarte mult pentru treaba asta. Hai, de fapt, să vorbesc despre mine. Eu muncesc foarte mult, depun efort, am o educaţie.“ Există hate venit și de la oameni din alte industrii, care nu înţeleg cine sunt vloggerii și în ce cutiuţă pot fi băgaţi: actori, regizori, comedianţi. „Ce înseamnă să fii actor? Păi, din punctul meu de vedere înseamnă să transmiţi o emoţie.“
Matei Dima aka BRomania
S-a născut pe 19 iunie 1987 în Constanţa. A studia actorie și regie în Statele Unite ale Americii, iar acum trăiește în România, unde, împreună cu Ștefan Lucian și Răzvan Munteanu, a pus bazele Global Influencers, firma de management care se ocupă și de INNA sau Antonia. Are peste 900 de videouri. A fost nominalizat la categoria „Innovation of the Year“ cu un videoclip făcut pentru piesa „See Me Standing“, a rapperului Destorm.
Rămâne aproape pentru a doua parte a cover story-ului cu BRomania. #LIKE
Text: Andrada Lăutaru
Foto: Matei Buță
Comentarii