Qoros K-EV, un model auto chinezo-israeliano- suedez

Qoros K-EV, un model auto chinezo-israeliano- suedez

De unii nu aţi auzit fiindcă fac mașini prea ieftine – chinezii de la Qoros, de ceilalţi nu prea aţi auzit fiindcă fac mașini prea scumpe – suedezii de la Koenigsegg. Să vedem dacă acum, că și-au dat mâna, o să-i vedem mai des. Iar ca să vă zăpăciţi cu totul, vă spunem că firma chineză Qoros este deţinută pe jumătate de israelieni. Deci e clar că a trecut vremea poncifelor gen „Renault-urile făcute în Turcia sunt de evitat”. Vom ajunge să vorbim în acest caz de tehnologie suedeză pentru chinezării gândite în Israel, că acolo va fi centrul de cercetare-dezvoltare al chinezilor. O fi bine? N-o fi bine? Dar asocierea între un vârf precum Koenigsegg și o chinezărie sună un pic ciudat. Pare că chinezii nu vor ajunge prea curând să facă mașini de 30-40.000 de euro: vor avea ori nave spaţiale de milioane, ori jucării gen Loganul de 5.000 de euro, altfel cât de cât corecte.


Care-i ușa? Unde-i spatele?


Ciudăţenia suedezo-chineză-electrică pe care o vedeţi se cheamă Qoros K-EV. Suedezii au venit cu creioanele, caietele și tehnologia pentru cele patru motoare electrice care dau în total 870 CP, pentru o acceleraţie de 2,7 sec. până la sută și o viteză maximă de 260 km/h, cât să-i permită conceptului K-EV să se uite de sus la Tesla Model S sau la vreun Porsche electric. Autonomia de 483 km așază modelul tot pe lângă vârful de gamă al Tesla. Am văzut cum s-a împărţit munca tehnică între chinezi, israelieni și suedezi, dar cu greu putem pricepe cum au împărţit munca la partea de design. De fapt, cred că au împărţit-o foarte grosier, fiecare a desenat câte o ușă sau o bucată din mașină. Și uite așa a ieșit ce vedeţi. Portiera șoferului se deschide cu aproape întreg acoperișul în sus, cea a pasagerului e oarecum clasică, pe balamale, pare-se, aia din spate glisează și tot așa! Interesant, nu zic nu! Dar mai bine apelau la cercul de desene pe asfalt de la Grădiniţa nr. 57 Hillary Clinton (nimic de râs, chiar așa este intitulată această grădiniţă de stat) din Drumul Taberei. Le ieșea o siluetă mai serioasă. Dacă am fi răutăcioși, i-am putea spune modelului Qorors în loc de Qoros. Și totuși arătarea are un profil clasic, fluid. Ciudăţenia începe când se deschid ușile. De-asta eu aș fi marketat modelul pe ideea The Doors. Pare desenat de Jim Morrison după o noapte grea. Și l-aș fi lansat pe melodia Break on Through (to the other side). Fiindcă chiar pare o provocare să treci prin mașină, dintr-o parte în alta.


Vorba ardeleanului: „De mașină poate nu am bani, dar o portieră, două, îmi cumpăr sigur.˝

O ușă glisează, una se deschide clasic, alta cu aproape întreg acoperișul. Sunt tare curios cum se deschide capota. Pe dedesubt? Dar bușonul de la rezervor?

Cu ușile transparente și în partea de jos, interiorul pare că are nevoie nudoar de clasicele perdeluțe, ci de-a dreptul de draperii. Sau obloane pe afară.

Spatele nu arată rău. Reușește să fie în trend fără să pară că ar fi copiat ceva.


Design, chinezi, japonezi, furăciuni


Un fel de mit urban povestește că, în al doilea război mondial, americanii au capturat un submarin japonez, despre care se știa că a fost copiat după submarinele americane. Copia japoneză avea însă la jumătatea cocii o proeminenţă care nu era în proiectul american. Inginerii yankei s-au perpelit nopţi întregi cu întrebarea: „Ce știu japonezii și nu știm noi de i-au adăugat umflătura asta submarinului?” Mai târziu au lămurit-o. Japonezii copiaseră excesiv de riguros un submarin american capturat de ei, și care, în urma unui accident, primise o placă drept cârpeală de la tinichigiii de submarine. Cam aceeași impresie mi-l lasă și designul acestui K-EV. Gaudi de mașini, domnule, nu alta! Zici că-i rinocerul indian peticit.


Ce caută suedezul în China?


Să ne amintim că întâi au căutat chinezii prin Suedia până când Geely a cumpărat Volvo. Nu știm cât de repede această limuzină de cinci metri va concura la raft cu un Tesla Model S sau cu Panamera hibrid plug-in, dar chinezii stau în joc de glezne și mai bagă „câte un lanseu, două, acolo pentru păstrarea formei” în zonele high-end. În câţiva ani poate ne vom cumpăra din Dragonul Roșu o mașină electrică de 3.000 de dolari de la vreun producător chinez gen acest Qoros, despre care vom citi la acel moment că negociază preluarea BMW și Mercedes, la pachet cu Sidex Galaţi, Canalul Dunăre Marea Neagră, Internaţionale Milano și Steaua București (marca Ministerului Apărării din România).


Qoros K-EV
Putere: 870 CP din patru motoare
Viteză maximă: limitată la 260 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 2,7 sec.
Autonomie: 483 km

Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Land Rover Defender

Land Rover Defender