Qoros K-EV, un model auto chinezo-israeliano- suedez

Qoros K-EV, un model auto chinezo-israeliano- suedez

De unii nu aţi auzit fiindcă fac mașini prea ieftine – chinezii de la Qoros, de ceilalţi nu prea aţi auzit fiindcă fac mașini prea scumpe – suedezii de la Koenigsegg. Să vedem dacă acum, că și-au dat mâna, o să-i vedem mai des. Iar ca să vă zăpăciţi cu totul, vă spunem că firma chineză Qoros este deţinută pe jumătate de israelieni. Deci e clar că a trecut vremea poncifelor gen „Renault-urile făcute în Turcia sunt de evitat”. Vom ajunge să vorbim în acest caz de tehnologie suedeză pentru chinezării gândite în Israel, că acolo va fi centrul de cercetare-dezvoltare al chinezilor. O fi bine? N-o fi bine? Dar asocierea între un vârf precum Koenigsegg și o chinezărie sună un pic ciudat. Pare că chinezii nu vor ajunge prea curând să facă mașini de 30-40.000 de euro: vor avea ori nave spaţiale de milioane, ori jucării gen Loganul de 5.000 de euro, altfel cât de cât corecte.


Care-i ușa? Unde-i spatele?


Ciudăţenia suedezo-chineză-electrică pe care o vedeţi se cheamă Qoros K-EV. Suedezii au venit cu creioanele, caietele și tehnologia pentru cele patru motoare electrice care dau în total 870 CP, pentru o acceleraţie de 2,7 sec. până la sută și o viteză maximă de 260 km/h, cât să-i permită conceptului K-EV să se uite de sus la Tesla Model S sau la vreun Porsche electric. Autonomia de 483 km așază modelul tot pe lângă vârful de gamă al Tesla. Am văzut cum s-a împărţit munca tehnică între chinezi, israelieni și suedezi, dar cu greu putem pricepe cum au împărţit munca la partea de design. De fapt, cred că au împărţit-o foarte grosier, fiecare a desenat câte o ușă sau o bucată din mașină. Și uite așa a ieșit ce vedeţi. Portiera șoferului se deschide cu aproape întreg acoperișul în sus, cea a pasagerului e oarecum clasică, pe balamale, pare-se, aia din spate glisează și tot așa! Interesant, nu zic nu! Dar mai bine apelau la cercul de desene pe asfalt de la Grădiniţa nr. 57 Hillary Clinton (nimic de râs, chiar așa este intitulată această grădiniţă de stat) din Drumul Taberei. Le ieșea o siluetă mai serioasă. Dacă am fi răutăcioși, i-am putea spune modelului Qorors în loc de Qoros. Și totuși arătarea are un profil clasic, fluid. Ciudăţenia începe când se deschid ușile. De-asta eu aș fi marketat modelul pe ideea The Doors. Pare desenat de Jim Morrison după o noapte grea. Și l-aș fi lansat pe melodia Break on Through (to the other side). Fiindcă chiar pare o provocare să treci prin mașină, dintr-o parte în alta.


Vorba ardeleanului: „De mașină poate nu am bani, dar o portieră, două, îmi cumpăr sigur.˝

O ușă glisează, una se deschide clasic, alta cu aproape întreg acoperișul. Sunt tare curios cum se deschide capota. Pe dedesubt? Dar bușonul de la rezervor?

Cu ușile transparente și în partea de jos, interiorul pare că are nevoie nudoar de clasicele perdeluțe, ci de-a dreptul de draperii. Sau obloane pe afară.

Spatele nu arată rău. Reușește să fie în trend fără să pară că ar fi copiat ceva.


Design, chinezi, japonezi, furăciuni


Un fel de mit urban povestește că, în al doilea război mondial, americanii au capturat un submarin japonez, despre care se știa că a fost copiat după submarinele americane. Copia japoneză avea însă la jumătatea cocii o proeminenţă care nu era în proiectul american. Inginerii yankei s-au perpelit nopţi întregi cu întrebarea: „Ce știu japonezii și nu știm noi de i-au adăugat umflătura asta submarinului?” Mai târziu au lămurit-o. Japonezii copiaseră excesiv de riguros un submarin american capturat de ei, și care, în urma unui accident, primise o placă drept cârpeală de la tinichigiii de submarine. Cam aceeași impresie mi-l lasă și designul acestui K-EV. Gaudi de mașini, domnule, nu alta! Zici că-i rinocerul indian peticit.


Ce caută suedezul în China?


Să ne amintim că întâi au căutat chinezii prin Suedia până când Geely a cumpărat Volvo. Nu știm cât de repede această limuzină de cinci metri va concura la raft cu un Tesla Model S sau cu Panamera hibrid plug-in, dar chinezii stau în joc de glezne și mai bagă „câte un lanseu, două, acolo pentru păstrarea formei” în zonele high-end. În câţiva ani poate ne vom cumpăra din Dragonul Roșu o mașină electrică de 3.000 de dolari de la vreun producător chinez gen acest Qoros, despre care vom citi la acel moment că negociază preluarea BMW și Mercedes, la pachet cu Sidex Galaţi, Canalul Dunăre Marea Neagră, Internaţionale Milano și Steaua București (marca Ministerului Apărării din România).


Qoros K-EV
Putere: 870 CP din patru motoare
Viteză maximă: limitată la 260 km/h
Acceleraţie 0-100 km/h: 2,7 sec.
Autonomie: 483 km

Comentarii

Mai multe

O premieră la Radio România Muzical

O premieră la Radio România Muzical

O săptămână care celebrează gamingul din România

O săptămână care celebrează gamingul din România

Pianista Elizabeth Sombart din nou la București

Pianista Elizabeth Sombart din nou la București

Concert In Memoriam Mădălina Manole

Concert In Memoriam Mădălina Manole

Designerul Silvia Șerban joacă într-o piesă de teatru

Designerul Silvia Șerban joacă într-o piesă de teatru

Piesa Șoimul în premieră la InDArt

Piesa Șoimul în premieră la InDArt

Vezi piese de colecție din

Vezi piese de colecție din "Epoca de Aur"

Direcția 5 lansează piesa

Direcția 5 lansează piesa "Când sunt cu tine"

Spectacol cu liceeni, la Nottara

Spectacol cu liceeni, la Nottara

Cele mai citite

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

Mașinile cu volan pe dreapta vor fi interzise după Brexit

Mașinile cu volan pe dreapta vor fi interzise după Brexit

Avantaje mari într-un pachet mic: Ford KA+

Avantaje mari într-un pachet mic: Ford KA+