Mercedes vine cu X Class, un pick-up pentru agricultori gospodari

Mercedes vine cu X Class, un pick-up pentru agricultori gospodari


Rolls Royce a prezentat a opta generaţie a limuzinei Phantom, un automobil pentru lorzi, moșieri sau arendași și agricultori cu averi de lorzi și moșieri. Mercedes vine cu X Class, un pick-up pentru agricultori gospodari, care nu se vor supăra dacă îi numim ţărani.


La început au fost literele 


Până pe la începutul mileniului era simplu. Mercedes, asemeni intelectualilor din politica românească, avea câteva clase: clasa C, clasa E, apoi S, hai, și G. Decenii la rând a fost suficient ca să arate că au clasă. Acum au ajuns și la clasa X, după ce pare că au terminat literele alfabetului cu puzderie de noi modele. Mai aveau puţin și treceau la caractere chirilice. Nu era de mirare. 


Moscova este cea mai mare piaţă a modelelor de lux de la nemţi. Așa cum bătrânul Honda a spus, la un moment dat, că inginerii lui nu-și vor murdări vreodată mâinile ca să proiecteze un motor pe motorină, cam la fel niște domni din conducerea Benz au jurat, acum vreo treizeci de ani, că Benz nu va fabrica vreodată o dubiţă. Ei, uite că monovolum Benz avem de mult, iar acum ne-am pricopsit și cu un papuc. Când auzeam că, mulţi ani la rând, cea mai vândută mașină pe piaţa americană este o camionetă, Ford seria F, noi, europenii, ne râdeam în barbă: niște ţărani! Dar când un producător premium european o ia pe calea camionetelor, înseamnă că lumea chiar s-a schimbat.



Motorizarea de bază a X-ului va fi dieselul de 2,3 litri cu puteri de 163 CP și 190 CP. O să mai fie și un benzinar de 165 CP (omagiu pentru americani, probabil), iar de la anul, un diesel V6 de 260 CP. Am mai reţinut dimensiunile benei: 1,59 lungime pe 1,56 lăţime. Asta înseamnă că un cetăţean de doi metri poate dormi lejer acolo dacă se lasă în jos ușiţa din spate. 


Domnii de la marketing s-au gândit bine și au oferit trei variante, Pure, Progressive și Power, unde Pure e pentru petroliști, brăzdari sau producătorii de documentare National Geographic care vor să traverseze canale de irigaţii, iar celelalte, pentru domni de la oraș care își mai urcă de cinci ori pe vară bicicletele în benă.



Cât de Mercedes este clasa X?
Clasa X este construit pe platforma lui Nissan Navara, cu subansamble de la Renault-Nissan. Așa cum Mercedes Citan este, de fapt, un Renault Kangoo (sau o Dacia Dokker, dacă vă sună mai românește). Am înţeles: ești Mercedes și mai cumperi piese de la Renault-Nissan. Uneori mai cumperi, pentru Smart, și motoare gândite și făcute la Colibași de inginerii de la Dacia. Din nou, bravo! De data asta, pentru inginerii români. 


Dar când ești Mercedes și îmi vinzi un Clasa X care are la bază proiectul unui Nissan Navara, făcut cu piesele de la Nissan, în uzina Nissan din Barcelona sau fabrica Renault din Cordoba, Argentina, cum se cheamă asta? (Mercedes Citan, în mod asemănător, este făcut într-o uzină franţuzească unde se fabrică și fratele Kangoo.) 



Domnul Volker Mornhinweg, șeful diviziei utilitare de la Mercedes, ne explică: ''Folosim componentele celor de la Renault- Nissan. De ce să nu fi făcut asta când nu ai nevoie să te diferenţiezi cu lucruri pe care clientul nu le vede sau nu le simte?'' Eu înţeleg ce spuneţi matale, domnu' inginer, omul nu vede că rulmentul din pântecele mașinii este Renault și este asamblat acolo de un muncitor francez sau spaniol care în aceeași hală făurește Nissanuri sau Renaulturi. Dar parcă noi, ăștia mai bătrâiori, vrem să știm că sub capotă avem ceva făcut de cei de la Mercedes numai pentru Mercedes. Ăsta-i farmecul brandului. E drept, acum roboţii fac aproape toată munca, dar noi am rămas mai pe vechi. Pentru noi, robii mărcilor, contează și dacă lângă robotul ăla bea un neamţ cu ''șalopetă'' Benz pe el, în Stuttgart, și nu un rus plin de vodcă și foarte simpatic, de altfel. Sună un pic rasist, dar așa am prins noi. 


Și tot domnul șef de la Benz ne mai dă lămuriri: ''Dacă vrem să fim atractivi din perspectiva preţului, trebuie să facem astfel. În plus, am avut un termen scurt la dispoziţie pentru introducerea mașinii și nu puteam construi o fabrică pentru acest model, pentru că este unul global. Așa că am întrebat la Nissan dacă vor să lucreze cu noi.'' 


Specificații Mercedes Clasa X:


Putere: 163-260 CP
Adâncimea maximă a vadului:
60 cm
Preţ: 37.000 €
Capacitate de încărcare:
1.054 kg
Masă remorcabilă:
3.500 kg



Dar de ce nu aţi întrebat la Rolls Royce sau, hai, la BMW? Zic și eu. Și dacă timpul a fost scurt, de ce nu aţi început mai devreme? Că atunci vă transmit și eu cam așa: dacă, așa cum spuneaţi, diferenţa faţă de mașina proiectată de Nissan și făcută cu piese de Nissan, în fabrica Nissan, nu se cunoaște, atunci îmi cumpăr direct Nissan Navara, care nu costă spre patruzeci de mii de euro, ca Mercedes Clasa X, ci sub 30. Păi, nu? Și, dacă ţin musai, îmi montez eu steaua Mercedes pe radiator la un tinichigiu din Chitila. Că, așa cum spuneaţi dumneavoastră că nu aţi avut timp, nici eu nu am mai avut timp să muncesc pentru încă 15.000 de euro, cât este diferenţa între cele două, Navara și Clasa X. Iată o problemă de antropologie auto la care încă mai reflectez.



Dacă nu Clasa X, atunci ce?


Deja v-am spus, Nissan Navara. Foarte probabil, cam aceeași mașină, cu interiorul ușor redesenat și cu o culoare a plasticelor și a stofelor de la interior diferită. Dar, ca să nu-i supărăm pe nemţi până la capăt, vă mai recomand un pick-up serios făcut de ei, chiar de ei: Mercedes Benz AMG G63 6X6. Balaurul ăsta cu șase roţi motrice nu „bagă” mai mult de 160 km/h, dar costă peste jumătate de milion de euro. Deci vedeţi că se poate, domnu' inginer!


                                                                                                      Mercedes Benz AMG G63 6X6


Scris de Alexandru Duțu

Fotografii Getty Images


Comentarii

Mai multe

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Balul Regățenilor are loc în această toamnă la București

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Athenaeum Summer Festival 2023 se încheie în forță cu celebra cantată Carmina Burana, pe 27 iunie

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra revin la București cu două concerte-surpriză la Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Recitalul extraordinar al pianistei Gülsin Onay pe scena Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Wynton Marsalis și Jazz at Lincoln Center Orchestra, pianistele Gülsin Onay și Lise de la Salle dau tonul estival al muzicii clasice și contemporane la Athenaeum Summer Festival 2023

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Macromex și Next Root Management System: soluție pentru siguranță alimentară și alimentație sănătoasă în 40 de grădinițe și școli din România

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Rose Home: țintă de afaceri mai mare cu 30% în 2023 din produsele HoReCa, online-ul aduce 40% din vânzări

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

Cât costă abonamentele de streaming pe platformele din România

2
Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Maserati Grecale, excepțional în fiecare zi

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Alfa Romeo Tonale, începutul unei noi ere

Cele mai citite

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Jaguar F-PACE - o sinteză a sportivității, eleganței, funcționalității și eficienței

Un BMW macho în era feminismului

Un BMW macho în era feminismului

Mai vechi, mai scump, mai rar

Mai vechi, mai scump, mai rar

Autonomia salvează industria

Autonomia salvează industria

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

VW Arteon, mașină de lux care s-a născut din cenușa altei mașini de lux

Bentley Bentayga, poate

Bentley Bentayga, poate "cea mai de săraci mașină de bogați"

MERCEDES-MAYBACH  S650 Cabriolet.  Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

MERCEDES-MAYBACH S650 Cabriolet. Doar cerul e deasupra mașinii, doar cerul e deasupra preţului

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Ford Kuga, simbolul siguranței de sine

Land Rover Defender

Land Rover Defender