Fisker EMotion: anti-Tesla e aici
La ultima numărătoare, Tesla a avansat până pe locul opt în topul celor mai valoroase branduri auto, chiar deasupra lui Porsche. Dar acest Fisker EMotion s-ar putea să-i dea emoţii.
Baterie: mai mare, mai rapidă
De când cu electricele, întrebarea de puști colecţionar de gume turbo cu mașini este tot: „Cât bagă, frate?” Numai că acum acest cât bagă nu mai înseamnă „Câtă viteză bagă la oră?”, ci câţi kilometri bagă cu un plin de curent. Ei, Fisker EMotion „bagă” 640 km cu o încărcare. Tesla Model S trece un pic de 500 km în variantele de vârf. (După unele sisteme alternative de măsurare, ar putea ajunge și pe la un 600 km sau puţin peste.) Dar ce este important în cazul „emoţiei” Fisker este nu atât autonomia mai mare decât a Teslei de vârf, ci faptul că în doar 9 minute, da, nouă, poate încărca curent cât pentru 160 km. Ei, asta e ceva! Și asta s-ar datora bateriei pe bază de grafen. Ăsta este un fel de grafit, adică tot un fel de diamant, adică ceva carbon, acest element-minune care iese pe ţeava de eșapament în dioxidul de carbon sau ajunge ca friptură la noi în farfurie, fiindcă tare-i place să stea peste tot în chimia organică. Mai mult nu întrebaţi, vă rog, un om care și acum are coșmaruri cu corigenţa la chimia organică, în liceu. Cu toate astea, cunoștinţele mele precare de chimie organică îmi permit să afirm că, spre deosebire de motorină, nu poate fi furat de tractoriști sau camionagii și revândut la sub-preţ.
Ca să fie la modă până la capăt, Fisker ne anunţă că modelul său ar fi dotat cu toată gama de accesorii pentru conducere autonomă. Cică nu așteaptă decât ca niște unii de la Google sau Apple să scoată softul minune care va conduce mașinile singure. Senzorul Lidar, montat în partea din faţă, ar fi dotarea cea mai specială pentru așa ceva. Așa, și până vine cineva cu softul, ce poţi face cu acest senzor-minune Lidar? O merge să-l folosești la bucătărie la ceva? Nu știu. La gătit? La pus bigudiuri? Mă gândesc că, dacă tot l-ai luat, măcar pe post de bormașină să meargă folosit. E păcat de el. Dincolo de bormașină sau bigudiuri, asta ne arată că mașina total autonomă este aproape. Și nu, nu cred că asta este ceva de bine. Gândiţi-vă cum va arăta traficul când toţi cei care nu s-au simţit până acum în stare să-și ia carnet, vor ieși, fiecare cu mașina personală, pe ștrasse.
Fisker EMotion
257 km/h Viteză maximă
Autonomie 640 km
9 min Încărcare rapidă pentru 160 km
Preț 115.000 de euro
Nici prea ieftin, nici prea scump
Aici este găselniţa la Fisker EMotion. Până acum etalonul electricelor, Tesla avea fie concurenţi spre milionul de euro, cu performanţe superioare, gen Rimac; fie concurenţi inferiori ca prestaţie, dar în zona preţurilor omenești, de 30-40.000 de euro. Pe scurt, astea nu erau, de fapt, concurenţă. Acest Fisker EMotion va costa 115.000 de euro, aproape de 80-90.000 de euro, preţul unui Tesla Model S. Modelul are sex-appeal, ceea ce contează foarte mult pentru publicul de Tesla. Din 30 iunie, Fisker ia precomenzi, dar o prezentare oficială va avea loc, se spune, pe 17 august. Veţi gândi, poate, că diferenţa de 30.000 de euro nu-l face pe EMotion un concurent pentru Model S. Da, 30.000 este mult, atunci când compari un preţ de 15.000 cu unul de 45.000. Dar cei care au 80-90.000 pentru o Tesla, pot să mai găsească ușor încă 30.000 de euro pentru o upgradare. Și mai este ceva. Fisker este totuși un producător american, nu o chinezărie. E drept, China este cel mai mare producător și cea mai mare piaţă de electrice, dar asta nu este musai de bine. Domnul Fisker, care vindea mașini electrice (modelul Karma) din 2011, are numele legat de industria auto prin modele ca Aston Martin DB9 sau V8 Vantage, Artega GT sau BMW Z8. Deci dacă noul Fisker nu va deceda prematur, cred că va fi o variantă pentru cei care vor să se laude prin Dorobanţi: „Da, este electrică frumuseţea, dar, nţ, nu e Tesla! Tesla it’s so 2015-16!”
Dacă nu Fisker, atunci ce?
Teoretic, sunt multe. Cert este că piaţa electricelor fulgeră întruna. Hyundai a anunţat recent că va mări cu 50% capacităţile de producţie la Ioniq, datorită unei cereri neașteptat de mari, mai ales în Europa. Numărul electricelor în lume a depășit două milioane. Cele mai multe, în China. Ba, mai mult, China înmatriculează anual de peste două ori cât SUA. Mașinile pe curent și-au început marșul. Fisker va concura însă cel mai tare cu Tesla, în zona fiţelor abordabile ca preţ. O Tesla care a anunţat că, la Model 3, vor fi disponibile deocamdată doar două culori și două feluri de jante; asta ca să accelereze producţia și așa cam întârziată. A, și dacă tot vorbim de fiţe, să știe domnișoarele că Leonardo DiCaprio a fost acţionar la Fisker, alături de alţi băieţi din Palo Alto. Dar asta era înainte să dea prima dată faliment Fisker. Deci lupul de pe Wall Street nu este chiar așa lup pe bursa de zi cu zi.
Comentarii