Ampera-e, un hit electric din Norvegia care poate salva planeta de poluare
Noul Opel Ampera-e este un fel de vechiul Tesla Model 3. Iar Norvegia este tot un fel Norvegia, aia veche pe care o știam. De fapt, „vechiul Tesla Model 3” nici nu a apărut, dar a trecut mult timp de când mai multe sute de mii de oameni au plătit avansul. Pentru Opel Ampera-e au fost deja luate 3.400 de comenzi în Norvegia. (e-Golf a vândut aici în ultimul an 4.800 de bucăţi, fiind cea mai vândută electrică, iar Tesla, 2.700). Diferenţa este că clienţii de Ampera-e vor primi mașina în viitorul foarte apropiat, iar cei de Tesla Model 3 poate chiar peste câţiva ani. Dacă o s-o mai primească. Norvegia este tot Norvegia, dar puţin schimbată. Acum câţiva ani, această ţară a stabilit, pentru mai multe luni la rând, un record: cea mai vândută mașină din ţară a fost o electrică.
Și nu orice electrică, ci o Tesla Model S destul de scumpă. Subvenţiile pentru mașini electrice erau electrizante; cam 10-15.000 de euro îţi plătea statul la cumpărare, plus diverse scutiri de impozite, taxe de drum, de parcări, de feriboturi și alte alea, calculate la vreo 8-10.000 de euro în medie pe an. Frumos! Ecologic! Dar nu prea sustenabil. De aceea, după un an record cu vânzări de electrice, nordicii au mai tăiat din pomenile pentru așa ceva, fiindcă riscau să falimenteze pușculiţa pentru ecologie. Dar și așa, acolo, cam una din patru mașini noi este pe curent. E drept, s-au mai reorientat de la Tesla (adică ceva spre suta de mii de euro) către e-Golf sau Nissan Leaf (câteva zeci de mii). De asta și Opel Ampera-e a fost anunţat pentru început la norvegieni, unde va costa puţin peste un BMW i3 și mult peste un Nissan Leaf, adică 33.500 de euro. Nu luaţi de bun acest preţ, mult subvenţionat. Sau luaţi-l doar dacă sunteţi norvegian.
Opel Ampera-e
Autonomie: 520 km
Putere: 201 CP
Viteză maximă: 150 km/h
Accelerație 0-50 km/h: 3,2 sec
Autonomia după 30 min. de încărcare: 150 km
Bani de Tesla ieftină, autonomie de Tesla scumpă
Preţul Opelului va fi sensibil egal cu al Teslei Model 3, dar va avea o autonomie de 520 km, cam ca Tesla Model S, vârful de gamă al americanilor. Ei, acum știţi și voi cum este cuautonomiile raportate de constructori. Opel ne spune că, în condiţii de trafic real, putem miza liniștiţi pe 380 km de baterie. Dar o exista și trafic ireal? Da, cred că este traficul din București, dar nu la asta se refereau inginerii nemţi. Tare sunt curios care or fi condiţiile de trafic ideal, în care se ating cei 520 km autonomie, de care vorbește Opel. Ce înseamnă trafic ideal? O fi atunci când mergi cu femeia ideală lângă tine? Dar ce e femeia ideală? Este femeia care nu consumă benzină deloc? Este femeia cu care furi curent pe lângă contoar și nu plătești nimic?
Mă rog, ne iertaţi pentru aceste digresiuni tehnico-metafizico-romantice. Vă putem spune însă că, în condiţii deloc ideale, Opelul acesta se încarcă în 30 de minute de la o staţie de 50 kWh (deci ceva mai specială) cât pentru 150 km de mers. Motorul are un cuplu de 360 Nm și 201 cai putere nu foarte ideali și nici prea idealiști. (Apropo, calul ideal ce culoare are?) Viteza maximă este de 150 km/h, cam ca a unui BMW i3, iar acceleraţia până la 100 km/h este de 7,3 sec., tot cam ca i3-ului de bază, fiindcă BMW tocmai a anunţat și o variantă mai sportivă a electricei. După cum vedeţi, cifrele Opelului Ampera sunt „destul de ideale”. Am o problemă doar cu cei 33.500 de euro. Mie banii nu mi se par ideali deloc, mai ales în zeci de mii de euro. Ba nu. Știu: banii sunt ideali când îi iei și mizerabili de reali când trebuie să-i dai. Hai c-am lămurit-o!
Fratele american al lui Ampera-e este Chevrolet Bolt. Câtă imaginaţie? Hibrida Opel Ampera are ca frate american pe Chevrolet Volt. Nu mai contează, important este că, din 2010, Ampera și Volt au satisfăcut clienţii Opel și Chevrolet (și Holden sau Vauxhall). Deci cu experienţa asta cred că noul Ampera-e chiar va fi o variantă de luat în calcul.
Bateriile sunt oricum sub podea, dar „umplerea rezervorului” se face prin față, gen Porsche.
Are un „televizor” destul de mare, peste 10 inci. E drept, Tesla Model S are un fel de cinema, acolo, pe consola centrală.
Lumea spune că montantul din spatele ușii spate seamănă cu cel de la BMW i3.
Haionul și portbagajul înalt o pot face preferabilă Teslei Model 3.
Ford va lansa aplicaţia care îţi semnalează gropile: #salvare
Da, s-au gândit și la asta. Și, foarte important, aplicaţia pe care au promis că o vor scoate cei de la Ford o să-ţi spună, printre multe altele, și cât de adâncă este groapa. Informaţiile despre adâncime mi se par vitale. Nu de puţine ori m-am lăsat încet, încetișor într-o groapă plină cu apă murdară, având în cap scena aia cu Stan și Bran dispărând cu toată mașina în băltoacă. Nu știm să vă spunem dacă ideea asta le-a venit celor de la Ford de când au fabrică în România. Este foarte probabil. Aș merge cu aplicaţia și mai departe, să-mi spună și cine a asfaltat, ca să știu pe cine înjur. Dar cu amănunte de felul: „Porţiunea aceasta a fost contractată de firma americană Bechtel, în guvernarea PSD-Adrian Năstase și a costat de zece ori cât costă un kilometru de autostradă în Germania, deșteptul de Șova a pierdut contractul, iar Ion Iliescu era și atunci șeful etern al PSD.” Bine, pe Ion Iliescu nu-l prea poţi blestema, că este etern, iar numele șefului de la Bechtel nu cred că mi-l spune aplicaţia, cât timp este făcută de o altă firmă americană. Te pomenești că mi-l semnalează doar pe vreun Dorel, care a băut și el doi saci de criblură de la lucrare.
În mare pare utilă aplicaţia, dar la drumurile din România vom sfârși prin a o opri după ce ne va zăpăci faptul că piuie în permanenţă. Sau poate vocea aceea de pe aplicaţie ne va spune: Vă oferim următoarele soluţii:
1) Luaţi-vă un Nissan Patrol;
2) Plecaţi din România la vreun văr la Londra;
3) și, cel mai bun, faceţi-vă o firmă de asfaltări. Noi așteptăm ca Ford să vină și cu o aplicaţie de detectat târleţii în trafic.
Dacă nu Opel Ampera-e, atunci ce?
- Cel mai aproape de zona de preţ a mașinii ăsteia ar fi e-Golful, Nissan Leaf-ul, BMW i3-ul sau Tesla Model 3; cu o menţiune specială pentru Tesla, la care puteţi spera cam prin 2019-2020, dacă daţi avansul acum. Problema nu ar fi așteptarea, ci faptul că până atunci caracteristicile tehnice ale concurenţilor Tesla Model 3 vor evolua. Și dacă distanţa tehnică dintre Tesla și concurenţi se va micșora în ritmul ultimilor ani, Model 3 (varianta ieftină de Tesla) nu va mai fi deloc avangarda electricelor, ci doar o mașină electrică între altele. Dar sunt convins că Tesla își va păstra coeficientul de hipstereală cool. Și cu o a doua menţiune pentru BMW i3: bavarezii acuză că Ampera-e ar fi copiat ceva detalii de design de la i3.
Pe lângă Opel Ampera-e, Tesla Model 3 este ideală. Dar, ca mai orice lucru ideal, deocamdată nu există. Pe piață, cel puțin.
- Troleibuz sau tramvai, care nu folosesc nici baterii foarte poluante precum autoturismele electrice.
- Bicicletă electrică cu baterie detașabilă. La asta este mișto și faptul că o puteţi încărca la birou, deci o să vă coste curentul ca-n Zăbrăuţi.
- Cal/cai, dar nu boi, că am înţeles că ei poluează cu metanul din aerele lor foarte tare.
Comentarii